Grafik online - projektowanie logo, wizytówek, papierów firmowych

Zadzwoń: 603 213 680

Objaśnienie marki, tożsamości i projektowania logo

admin

Logo nie jest twoją marką ani twoją tożsamością. Projektowanie logo, projektowanie tożsamości i branding pełnią różne role, które razem tworzą postrzegany wizerunek firmy lub produktu.

Ostatnio w sieci toczyła się dyskusja na ten temat, że Twoje logo nie jest Twoją marką. Chociaż może to być prawda, nie widziałem żadnego wyjaśnienia różnic między „marką”, „tożsamością” i „logo”. Chcę to naprawić.

Czym jest marka? – Postrzegany emocjonalny wizerunek firmy jako całości.
Czym jest tożsamość? – Aspekty wizualne, które są częścią całej marki.
Co to jest logo? – Logo identyfikuje firmę w najprostszej formie poprzez użycie znaku lub ikony.

Aby wyjaśnić to bardziej szczegółowo, zacznijmy od góry – marki.

Czym jest branding?

Branding z pewnością nie jest lekkim tematem – na ten temat napisano całe publikacje i setki książek, jednak w dużym skrócie można opisać „markę” jako organizację, usługę lub produkt o „osobowości”, która jest kształtowana przez percepcję publiczności. W tym miejscu należy również stwierdzić, że projektant nie może „robić” marki – może to zrobić tylko odbiorca. Podstawą marki jest projektant.

Wiele osób uważa, że ​​marka składa się tylko z kilku elementów – niektórych kolorów, czcionek, logo, sloganu i może też dodanej muzyki. W rzeczywistości jest to znacznie bardziej skomplikowane. Można powiedzieć, że marka to „wizerunek firmy”.

Podstawową ideą i podstawową koncepcją posiadania „wizerunku korporacyjnego” jest to, że wszystko, co robi firma, wszystko, co posiada i wszystko, co produkuje, powinno odzwierciedlać wartości i cele firmy jako całości.

To właśnie spójność tej podstawowej idei tworzy firmę, napędza ją, pokazuje, co reprezentuje, w co wierzy i dlaczego istnieje. To nie tylko niektóre kolory, niektóre kroje pisma, logo i hasło.

Jako przykład spójrzmy na dobrze znaną firmę IT, Apple. Apple jako firma projektuje humanistyczną kulturę korporacyjną i silną etykę korporacyjną, która charakteryzuje się wolontariatem, wspieraniem dobrych celów i zaangażowaniem w społeczność. Te wartości firmy są widoczne we wszystkim, co robią, od innowacyjnych produktów i reklamy, aż po obsługę klienta. Apple to emocjonalnie humanistyczna marka, która naprawdę łączy się z ludźmi – kiedy ludzie kupują lub korzystają z ich produktów lub usług; czują się częścią marki, nawet jak plemię. To właśnie ta emocjonalna więź tworzy ich markę – nie tylko produkty i logo wielkości kęsa.

Dla dokładniejszego zrozumienia brandingu, w prostych słowach, polecam Wally Olin’s: The Brand Handbook, który cytuję, jest „niezbędnym, łatwym do odniesienia przewodnikiem po genialnym brandingu”.

Projektowanie logo, ulotek, wizytówek, papieru firmowego

Czym jest projektowanie tożsamości?

Jedną z głównych ról w „marki” lub „wizerunku korporacyjnym” firmy jest jej tożsamość.

W większości przypadków projektowanie tożsamości opiera się na narzędziach wizualnych używanych w firmie, zwykle montowanych w ramach zestawu wytycznych. Te wytyczne, które składają się na tożsamość, zwykle zarządzają sposobem jej stosowania w różnych mediach, przy użyciu zatwierdzonych palet kolorów, czcionek, układów, pomiarów i tak dalej. Wytyczne te zapewniają spójność tożsamości firmy, co z kolei pozwala na rozpoznawalność marki jako całości.

Tożsamość lub „wizerunek” firmy składa się z wielu urządzeń wizualnych:

Logo (Symbol całej tożsamości i marki)
Papeteria (papier firmowy + wizytówka + koperty itp.)
Materiały marketingowe (ulotki, broszury, książki, strony internetowe itp.)
Produkty i opakowania (sprzedawane produkty i opakowanie, w którym są dostarczane)
Projektowanie odzieży (namacalne elementy odzieży noszone przez pracowników)
Oznakowanie (projektowanie wewnętrzne i zewnętrzne)
Wiadomości i działania (wiadomości przekazywane za pośrednictwem pośrednich lub bezpośrednich środków komunikacji)
Inna komunikacja (dźwięk, zapach, dotyk itp.)
Wszystko, co wizualne reprezentuje firmę.
Wszystkie te rzeczy składają się na tożsamość i powinny wspierać markę jako całość. Logo jest jednak identyfikacją korporacyjną i marką, które są połączone w jeden identyfikowalny znak. Ten znak jest awatarem i symbolem firmy jako całości.

Czym jest logo?

Aby zrozumieć, czym jest logo, musimy najpierw zrozumieć, do czego służy.

Logo służy do… identyfikacji.

Logo identyfikuje firmę lub produkt poprzez użycie znaku, flagi, symbolu lub podpisu. Logo nie sprzedaje bezpośrednio firmy ani rzadko opisuje biznes. Logo czerpie swoje znaczenie z jakości rzeczy, które symbolizuje, a nie na odwrót – logo jest po to, by identyfikować, a nie wyjaśniać. Krótko mówiąc, to, co oznacza logo, jest ważniejsze niż to, jak wygląda.

Aby zilustrować tę koncepcję, pomyśl o logo jak o ludziach. Wolimy być wywoływani po imieniu – James, Dorothy, John – niż mylącym i zapomnianym opisem nas samych, takim jak „facet, który zawsze nosi róż i ma blond włosy”. W ten sam sposób logo nie powinno dosłownie opisywać tego, co robi firma, ale raczej identyfikować firmę w sposób rozpoznawalny i niezapomniany.

Należy również zauważyć, że dopiero po zapoznaniu się z logo działa ono w sposób, w jaki powinno działać, podobnie jak musimy poznać imiona ludzi, aby je zidentyfikować.

Logo identyfikuje firmę lub produkt w najprostszej formie.

PODSUMOWUJĄC

Marka – postrzegany emocjonalny wizerunek firmy jako całości.
Tożsamość – aspekty wizualne, które stanowią część całej marki.
Logo – Identyfikuje firmę w najprostszej formie poprzez użycie znaku lub ikony.